האבולציה של הקרוספיטר..

זהו, עשיתם את זה, צלחתם את התקופה הראשונה שלכם בקרוספיט או שאולי בכלל אתם כבר וטרנים משופשפים שקרוספיט כבר חלק מה-DNA שלכם.
לא משנה לאיזה קבוצה אתם שייכים, חשוב שתקדישו קצת מחשבה על התהליך שעברתם, ועל זה שעתיד לבוא.

לפני הכל, חשבתם רגע מה אנחנו עושים פה בכלל? בהאנגר המיוזע הזה שלנו? מה עומד מאחורי צורת העבודה הזו? ומה בעצם המטרה?
יהיה מאתגר לתמצת את הרעיונות המדעיים וצורת החשיבה שמאחורי העניין (יש מסמך של 120 עמודים למי שמעוניין), אז ננסה לפשט-
מה שאנחנו מנסים להשיג הוא כושר גופני רחב, או כמו שקרוספיט בעצמם מגדירים- Increased work capacity over broad time and modal domains, שזו דרך יפה להגיד- בואו נכין אתכם לכל מטלה אפשרית שהיום-יום יכול להפיל עליכם, במגוון שלם של מיומנויות, זמני עבודה ומערכות אנרגיה.

הדרך לשם עוברת בתרגול- הרמת משקולות אולימפית, תנועות מעולם ההתעמלות, עבודה אירובית/אנאירובית טהורה, סטרונגמן ובעצם כל דבר שניתן לחשוב עליו במסגרת קבוצתית.
לתפיסתנו יש 10 מרכיבי כושר גופני ואנחנו רוצים להיות מאוזנים בכולם. הספציפיות שלנו היא חוסר ספציפיות.

ועכשיו כשננסה לחבר את זה לדרך שלכם, ניתן להגדיר את האבולוציה שלכם לפי השלבים הבאים-

  1. "ירח הדבש"– 1-4 חודשים ראשונים (אל תתפסו אותי על המספר..)- אתם עולים כמעט בכל מדד אפשרי, מתקדמים בצורה ליניארית במגוון מטלות רחב, לומדים המון, נהנים, מתקדמים.. כל זה בהנחה שאתם מאלו שבאים 3-4 בשבוע לבוקס.
  2. פלאטו / התקדמות צב– הגוף הסתגל לגירויים הפיזיים שאנחנו מעמידים בפניו. מכאן כל הישג קטן דורש עוד השקעה, התמדה, סבלנות. לפעמים יש ייאוש, יש ימים טובים יותר ויש ימים טובים פחות.. בגדול אתם נורא נהנים מאימוני הקבוצה שלכם- משקלי העבודה נשארים בערך זהים, זמני העבודה זהים.. מה שנקרא cruise control.
  3. שלב הבחירה– במודע או שלא במודע אתם מחליטים איך אתם מוגדרים בעולם הקרוספיט-
    • אתם מתמידים ובכך משמרים אורח חיים בריא ופעיל, מתמודדים עם מטלות החיים בקלילות, יוצרים קשרים חברתיים בבוקס, נהנים להשוויץ בעבודה ביבלות בידיים ומתחילים להרגיש תחושת עילאיות מתנשאת על שאר בני האדם בכדור הארץ שלא עושים קרוספיט.
      לקבוצה הזו שייכים 99.9% ממתאמני הקרוספיט בעולם.
    • אתם סקרנים מה יש מעבר, מתחילים להגיע ליותר אימוני קבוצה, משקיעים יותר ב-weightlifting , משקיעים יותר במוביליטי, עובדים על החולשות באופן ג'ים ואולי אולי מדגדג לכם לתת בראש ב- CrossFit Open (מוקדמות אליפות העולם, פתוח להשתתפות של כולללללם, מכאן Open). בעתיד אתם אפילו מתכננים השתתפות בתחרות כזו או אחרת.

העניין הוא שלא משנה מה ההגדרה שלכם, האבולוציה שכם חייבת להיות זהה, והיא חייבת להיות מושתת על "פירמידת הקרוספיט".
בניגוד לפירמידת המזון הכושלת (תאמינו לי, אני יודע), פירמידת  הקרוספיט דווקא אמיתית, חשובה, חיונית וכדאי שכל אחד מכם, לא משנה אם הוא מתחרה על או אדם מן המניין, חייב ליישם!!!

אז הנה היא-

באופן כללי, כשמה כן היא.. היא מתארת את האבולוציה שלכם כקרוספיטרים, את השלבים בדרך להפוך לאתלטים שלמים יותר, מאוזנים יותר, בריאים יותר, את ההתפתחות הנכונה עבורכם!!!

בואו נתחיל-

בסיס הפרמידה- תזונה-

תיראו מופתעים.. כן, תזונה נכונה היא הבסיס שעליו אתם תיבנו כקרוספיטרים בכל רמה שהיא. תזונה נכונה מייצרת את הבסיס המולקולרי לבריאות ולכושר גופני שאליו אנחנו שואפים.

יש המון "שיטות" "דיאטות" ודרכים לאכול נכון. ואם ננסה להתמקד בעיקר- נשאף לאכול מזונות כמה שפחות מעובדים = "נקיים" (שנמצאים בצורה הקרובה ביותר לצורתם בטבע), נשאף לאכול אותם בכמויות שאינם בעודף או במחסור, נכיר מונחים כמו- פחמימות, חלבונים, שומנים.. נדע לזהות אותם במזון שאנחנו אוכלים, נלמד להכיר את עצמנו מבחינת תזמון תזונתי לפני ואחרי אימונים ואת כל זה נעשה בלי לעשות "ביג דיל" מאכילה נכונה. אנחנו אוהבים אתכם שפויים.

וכפי שקרוספיט העולמי הגדירו בצורה כל כך יפה, פשוטה ואמיתית-

"Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. "

 

 

שכבה שנייה- Metbolic Conditioning- או בקיצור- Metcon-

זו טעות לחשוב שמדובר ביכולת אירובית. הכוונה כאן למעשה היא היכולת לפתח יכולת הפקת אנרגיה במגוון מנגנוני האנרגיה- קצרת הטווח (על בסיס מאגרי ה- Creatine phospat), בינונית טווח (על בסיס מאגרי הגלוקוז=פחמימה=סוכר), וארוכת טווח (על בסיס חמצן- מה שנקרא אירובי).
היכולית המטבולית הזו תדאג שתוכלו לבצע מטלות בכל מסגרת זמן שתידרשו, שתהיו יעילים בהן ושתוכלו להתאושש במהרה עד למטלה הבאה.

שכבה שלישית- Gymnastics / Skills / Mobility-

היכולת לשלוט במשקל הגוף במרחב, לייצר טווחי תנועה בריאים כנגד משקל הגוף וכנגד עומסים. עם הזמן ועם הגיל יש פגיעה משמעותית במדדי גמישות ואיכות הרקמות התומכות. השאיפה היא לשמר ככל האפשר את טווחי התנועה הבריאים שלנו, גם כדי שתהיה לנו את היכולת לעמוד בעומסים וגם כדי לשמר את איכות החיים שלנו ככל שנתבגר.

שכבה רביעית- Weightlifting-

היכולת לשלוט במשקל חיצוני מוגדר ושאינו מוגדר. התגובה המתבקשת תהיה שיפור במדדי כוח, אבל מעבר לכך מדובר גם בעבודה וגירוי משמעותיים גם של מערכת העצבים.
מטלות כנגד משקל חיצוני יכולות לדרוש מיומנות טכנית גבוהה כדוגמת- הרמת משקולות אולימפית או תנועות פשוטות יחסית.

קומת הפנטהאוס- Sport-

מה בעצם תעשו עם כל סט היכולות הזה. כאן בעצם נראה את ההבדל בין אלו מכם שיתעלו את כל העבודה הקשה ליכולת להתמודד עם כל מטלה שהעולם הזה יזרוק עלינו, אפר לקרוא לזה- "ספורט החיים".. ואלו מכם שיבחרו לתרגם את סט היכולות לדבר הזה שנקרא "קרוספיט תחרותי".

אז מה בשורה התחתונה?

לכל מבנה יש יסודות. אי אפשר לבנות את קומת הגג לפני שהנחנו יסודות מוצקים, ברורים ונכונים.
הבנייה חייבת להיות הדרגתית, ללא שום קשר מה אתם מתכננים לעשות עם קומת הגג.
תשומת לב, חשיבה ומעורבות פעילה, חייבים להיות חלק מהתהליך הזה.

בהצלחה.

לשיתוף הפוסט:

Facebook