"Eat Clean" זה דרך פשוטה לתאר איך רצוי לאכול, ופשוט זה טוב. הכוונה היא שיש לשלב כמה שיותר מזונות לא מעובדים וטריים בתפריט היומי.

משפט יפה וחכם אומר ש-"אם סבתא רבה שלך לא הייתה מזהה את המוצר, אל תאכל אותו.."

כמה זה פרקטי? אני לא יודע.. אבל עד שנטפח לנו גינת ירק ונגדל בקר בחצר כדאי שנכיר קצת יותר טוב את מה שנמצא על המדף בסופר.

חלק חשוב מלהיות מקצוען, וכפי שכבר נאמר במאמרים קודמים, הוא להכיר את המזונות שאנחנו אוכלים. 

לכל מזון ארוז יש "סימון תזונתי" או "תווית מזון" שמכילים מידע חיוני על המוצר שמאפשרים לנו מבט קצת יותר רציני על מה אנחנו מכניסים לגוף שלנו.

במדינת ישראל יש חוק ברור לגבי מה חייב להופיע בסימון התזונתי ומה ההגדרה האמיתית של כל הכרזה כמו "מופחת שומן". 

לפעמים אפשר להתבלבל ולחשוב שאנחנו קוראים סעיפים בחוזה שנכתבו ע"י עורכי דין. 

בדר"כ הסימון מתייחס ל100 גר' מזון מוצק או ל100 מ"ל מזון נוזלי. כשרוצים להקל לנו את החיים יש גם התייחסות לגודל המנה עצמה.

מידע שחובה לפי חוק לכלול בסימון התזונתי:

  • כמות האנרגיה- בקק"ל
  • כמות הפחמימות- בגרמים
  • כמות החלבונים- בגרמים
  • כמות השומנים- בגרמים
  • כמות הנתרן- במ"ג

* בדר"כ סדר הופעת הרכיבים בתווית יעיד על כמותם, מהרכיב עם הכמות הגדולה במזון לקטן ביותר.

* במזונות בהם כמות השומנים עולה על 4.5% יצוינו כמות הכולסטרול במ"ג ואחוז חומצות השומן הרוויות.

* תכולת רכיבי התזונה המופיעים על האריזה. אם לדוגמה יצרן ציין "מועשר בויטמינים" יש חובה לפרט את שמות הויטמינים המוספים וכמותם.

* תכולת ממתיקים מלאכותיים במידה ונמצאים.

הגדרות של סימון תזונתי:

קלוריות:

  1. "דל קלוריות" (או "דיאטטי")
        מזון (כולל מוצרי חלב) שיכיל לא יותר מ-40 קלוריות ל-100 גר' מזון.
        משקה- יכיל לא יותר מ-20 קלוריות ל-100 מ"ל משקה מוכן.
  2. "מופחת קלוריות" (או "לייט")
         מוצר שיכיל לא יותר מ-2/3 מכמות הרכיב הנמצא במזון בדרך כלל.

שומן:

  1. "דל שומן"
         מוצר שיכיל לא יותר מ-2 גרם שומן ב-100 גר' מזון.
  2. "מופחת שומן"
         מוצר שיכיל לא יותר מ-2/3 מכמות הרכיב הנמצא במזון בדרך כלל.

כולסטרול:

  1. "ללא כוסטרול"
         מוצר מזון שמטבעו אין בו כולסטרול.
  2. "נטול כולסטרול"
         מוצר מזון שהוצא ממנו הכולסטרול.
  3. "דל כולסטרול"
         מוצר שלא יכיל יותר מ-30 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם או מ"ל מזון.
  4. "מופחת כולסטרול"
         מוצר שיכיל לא יותר מ-2/3 מכמות הרכיב הנמצא במזון בדרך כלל.

נתרן:

  1.  "דל נתרן"
        מוצר שיכיל לא יותר מ-100 מ"ג נתרן ל-100 גרם/מ"ל מזון.
  2. "מופחת נתרן" או "מופחת מלח"
        מוצר שיכיל לא יותר מ- 1/4 מכמות הרכיב הנמצאת במזון בדרך כלל, ויותר מ- 100 מ"ג נתרן ב-100 גרם/מ"ל מזון.